Handelsbetingelser for Flextur med betalingskort

Disse handelsbetingelser gælder for Flextur, der udføres og administreres af Trafikselskabet Movia

Movia

Gammel Køge Landevej 3 2500 Valby

CVR nr.: 29896569

Nedenstående vilkår er gældende fra 25. juni 2025. De til enhver tid gældende vilkår for anvendelse af Flextur findes på https://moviatrafik.dk/flexkunde/flextur.

Betingelserne kan løbende ændres. Hold dig derfor altid opdateret om evt. ændringer vedrørende Flextur på Movias hjemmeside.

Hvordan bruger vi dine data?

Ved accept af disse handelsbetingelser giver du samtykke til, at Movia må kontakte dig i forbindelse med kørsel på de oplysninger der er angivet i kundeprofilen. Alle personlige oplysninger bliver behandlet strengt fortroligt og efter gældende lovgivning om personoplysninger. Du kan læse mere om vores behandling af dine persondata i vores privatlivspolitik, som du finder på Movias hjemmeside Privatlivspolitik - kunde i Flextrafik

Hvad er Flextur

Flextur er behovstyret kollektiv transport, der kan benyttes af alle, og til alle rejseformål, hvis start- og slutadressen ligger i en kommune, der tilbyder Flextur. Du kan på Movias hjemmeside altid se, hvilke kommuner, der tilbyder kørselsordningen.

Flextur udføres af person- og liftbiler, og er rejser ”fra kantsten til kantsten”. Chaufføren er behjælpelig i og omkring bilen, men henter eller følger dig ikke til dørs

Flextur kører alle dage mellem kl. 06:00 og 23:00.

En rejse med Flextur koordineres med de øvrige rejser i Movia Flextrafiks kørselsordninger, fordi det samlet set gør rejser i flextrafikken billigere at udføre. For at gøre dette muligt, kan din rejse i nogle tilfælde være længere end en direkte tur, eller det kan være nødvendigt at forskyde rejsetidspunktet.

Ved kørsel med Flextur kan der forekomme omvejskørsel, da flere kunder ofte samkøres. Rejsens varighed må i sådanne tilfælde forlænges med op til 150 pct. i forhold til den direkte rejsetid. Dog gælder altid, at en rejse må tage op til mindst 30 minutter.

Eksempel: Hvis den direkte rejsetid mellem din start- og slutadresserute er 20 minutter, kan turen tage op til 50 minutter (20 minutter + 150 pct. = 50 minutter), hvis der samkøres med andre kunder. Hvis den direkte rejsetid er 10 minutter uden omvej, må den godt forlænges op til minimum 30 minutter.

Uanset omvejskørsel afregnes rejsen altid efter den faste takst baseret på den direkte afstand.

Krav til oprettelse og/eller behov for ændring i din brugerprofil

Aftaler med Flextrafik indgås på dansk og du skal have en dansk folkeregisteradresse.

For at kunne bestille en Flextur via Flextrafiks selvbetjening, skal du oprette en brugerprofil på movia.flextrafik.dk. Dette kræver, at du har MitID og tilknytter et gyldigt betalingskort til betaling af rejserne.

Du kan tilknytte samme betalingskort til flere profiler – betalingskortet behøver ikke at være registreret på betalingskortindehaverens egen kundeprofil, da personen ikke nødvendigvis skal være den samme.

Hvis du ønsker at tilknytte et barn under 16 år til din kundeprofil, så barnet kan rejse til halv takst, skal du kontakte Flextrafiks Kundeadministration via e-mail flextrafik@moviatrafik.dk. Oplys dine egne kundeoplysninger samt barnets fødselsdato. Før barnet kan blive tilknyttet din profil, og vi kan tilgå din profil, skal du have bestilt og eventuelt afbestilt en rejse via selvbetjeningen eller i app’en.

Ændringer i din kundeprofil, som kræver kontakt til Flextrafiks Kundeadministration:

  • Hvis du ændrer dit navn og/eller din folkeregisteradresse.
  • Hvis du ønsker at tilknytte et barn under 16 år til din kundeprofil, så dit barn kan køre til børnetakst.
  • Hvis du vil medbringe en minicrosser, el-scooter, kuffert eller en lille hund/dyr i taske.

 

Få besked, når bilen kommer

Det er muligt at modtage SMS-påmindelser, inden du skal på en Flextur. Du kan, under din brugerprofil, tilmelde dig FlexUpdate, hvilket betyder, at du vil modtage en SMS-påmindelse 24 timer før rejsens start og igen cirka 15 minutter inden den lovede afhentning.

Vær opmærksom på, at SMS-påmindelsen er baseret på den planlagte ankomsttid, og ikke den faktiske ankomsttid. Du kan derfor opleve, at chaufførerne ankommer før/efter det oplyste tidspunkt. Chaufførerne kender ikke tidspunktet du har fået oplyst i den tilsendte SMS-påmindelse kort før afhentning. Du skal derfor som udgangspunkt, altid gå ud fra den planlagte ankomsttid, som du får oplyst ved bestilling

Bestilling

Du skal bestille din Flextur senest 2 timer før rejsens start og tidligst 14 dage før.

Hvis rejsen skal foregå samme aften eller før kl. 08:00 den efterfølgende dag, skal rejsen dog bestilles senest kl. 20:00.

Chaufføren må ankomme fra 5 minutter før og op til 15 minutter efter det aftalte afhentningstidspunkt, hvorfor du skal være klar inden for dette tidsinterval.

 

Du kan bestille rejsen til den tid:

  • Du ønsker at blive afhentet. Her kan Movia dog ikke love præcist, hvornår du er fremme på ankomstadressen. Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 min. i forhold til det ønskede afhentningstidspunkt - søger du fx med afrejse kl. 14:00, finder systemet en bil mellem kl. 13:45 og 14:45.
  • Du senest skal være fremme, så søger vores planlægningssystem efter en ledig bil, hvor du tidligst må sættes af 30 minutter før ønsket ankomst – søger du fx senest ankomst kl. 14:00, må vi ankomme mellem kl. 13:30 og 14:00. Bestiller du med et ”senest fremme”-tidspunkt, anbefales du at booke din rejse med ønsket senest fremme 20 minutter før det faktiske tidspunkt. Eksempel: Har du en aftale, hvor du skal være senest fremme kl. 14:00, så bør du bestille rejsen til at være senest fremme kl. 13:40.

 

Når du bestiller Flextur, er det vigtigt, at du angiver de rigtige adresser (vejnavn, by og postnummer) for at undgå, at bilen kører forgæves. Du er selv ansvarlig for, at adresserne er korrekte.

Du skal oplyse følgende i forbindelse med din bestilling:

  • Om du rejser alene eller om der er medrejsende. Det er muligt at have op til 3 medrejsende med på en Flextur.
  • Om du medbringer et hjælpemiddel fx rollator, kørestol, el-scooter mv., så vi kan sikre, at der er plads i bilen. Du må max medbringe et hjælpemiddel.
  • Om du medbringer en fører-/servicehund eller et lille dyr i en taske.
  • Om det er en anden end dig selv, der skal køre på din kundeprofil. Hvis du bestiller en rejse, hvor du ikke selv rejser med, er det vigtigt, at du udfylder feltet ”Navn på rejsende, hvis ikke det er dig selv”, så chaufføren ved, hvem der skal med.
  • Om du medbringer autostol, hvis du rejser med børn, der har behov for dette. (Børn under 135 cm skal sidde på selepude eller i autostol)

 

Rejser, der skal bestilles via Movias Kundecenter:

  • Hvis du ønsker at bestille en rejse for både barn og voksen, skal du ringe til tlf. 70 26 27 27 for at sikre, at barnet rejser til halv pris.
  • Hvis du medbringer en barnevogn.
  • Hvis flere rejsende medbringer hjælpemidler..

 

Når din rejse er bestilt, modtager du en ordrebekræftelse på den oplyste e-mailadresse. Det er vigtigt, at du kontrollerer ordrebekræftelsen.

Ændringer af rejser skal foretages online senest 2 timer før rejsens start. For at ændre en rejse skal du afbestille den eksisterende rejse og derefter bestille en ny.

Hvis du fortryder din bestilling af en rejse, kan du afbestille rejsen umiddelbart efter bestilling. Du vil, ved afbestilling af rejsen, modtage en afbestillingsbekræftelse på den oplyste e-mailadresse og rejsen vil samtidig blive fjernet fra oversigten over dine kommende rejser.

Rejser, der er bestilt online, vil fremgå med data om kørsels-type, dato, klokkeslæt, pris mv. ud fra oversigten over dine kommende rejser.

Rejser, der er bestilt telefonisk, vil alene fremgå med dato, klokkeslæt og til-/fra-adresser. For disse rejser vil du ikke kunne se yderligere oplysninger såsom hvilken type kørsel, der er tale om, men vil fremgå som ”Ukendt”.

I forbindelse med julekørsel gælder der særlige regler, som vil fremgå af Movias hjemmeside i perioden op til jul.

Afbestilling

Afbestilling af din rejse skal ske senest 2 timer før dens start.

Hvis du afbestiller rejsen mindre end 2 timer før dens start, vil du hæfte for betalingen af rejsen.

Du kan afbestille din rejse via selvbetjeningen (internet eller app) eller ved at ringe til Flextrafik på tlf. 70 26 27 27, hvor der er døgnåbent.

Hvis du oplever problemer med at afbestille via selvbetjeningen, eller hvis der er mindre end 2 timer til rejsens start, bedes du kontakte Flextrafik, så bilen ikke kører forgæves.

Hvis din rejse er bestilt telefonisk, og omhandler en kombinationsrejse af voksen/barn eller en rejse, hvor der indgår en barnevogn, skal du afbestille den på tlf. 70 26 27 27.

Forsinkelser og udebleven bil

Bilen, der skal hente dig, må komme fra 5 minutter før og op til 15 minutter efter det oplyste afhentningstidspunkt og regnes inden for det tidsrum for rettidig. Hvis bilen er mere end 15 minutter forsinket, og du ikke er blevet kontaktet af Flextrafik, skal du hurtigst muligt ringe til driftsvagten på tlf. 70 26 27 27. Der er åbent hele døgnet.

Hvis bilen udebliver, hæfter du ikke for betalingen af rejsen, så længe Movia Flextrafik har været kontaktet.

Det er vigtigt, at du kontakter Flextrafiks driftsvagt, hvis bilen ikke kommer som aftalt. Du skal i den forbindelse være opmærksom på, at Flextrafik ikke er omfattet af Movias generelle rejsegaranti. Driftsvagten vil forsøge at få din rejse til at lykkes, hvis du ringer ind, så du når frem til dit rejsemål.

Hvis bilen kører forgæves

Du skal være klar ved kantstenen ud for afhentningsadressen fra 5 minutter før og op til 15 minutter efter det aftalte afhentningstidspunkt.

Hvis bilen kommer for at hente dig på det, i ordrebekræftelsen, oplyste tidspunkt, inden for tidsintervallet (-5/+15 minutter), og det ikke er muligt for chaufføren at finde dig eller komme i kontakt med dig, hæfter du for betaling af rejsen. Det samme gør sig gældende, hvis du ikke afbestiller rejsen senest 2 timer før det aftalte afhentningstidspunkt. Betalingen for rejsen vil automatisk blive trukket via det tilmeldte betalingskort, som hvis rejsen var udført.

Du skal desuden være opmærksom på, hvis du ikke møder frem til en bestilt Flextur, vil en eventuel returkørsel blive annulleret. Det samme gælder, hvis rejsen ikke afbestilles rettidigt.

Movia stiller ikke krav til chaufførerne om, at de i forbindelse med en afhentning ringer til dig.

Priser

Prisen for en Flextur beregnes ud fra den gældende takst og rejsens længde. De aktuelle takster for Flextur kan findes på Movias hjemmeside under fanebladet ”Flexkunde”. Du betaler kun for den direkte afstand mellem afhentnings- og afleveringsadressen. Der er en grundtakst pr. person for de første 10 km, og herefter betales en kilometertakst.

Når du bestiller din Flextur via selvbetjeningen eller Flextrafiks app, opnår du 10 pct. rabat på den samlede rejsepris. Du vil altid kunne se prisen på din rejse, inden du gennemfører bestillingen. Prisen fremgår også i din oversigt over kommende rejser samt i ordrebekræftelsen.

Betaling

Ved bestilling via selvbetjening skal du betale med betalingskort.

Flextur kan kun betales med de betalingskort, der er mulige i systemet, og ikke med Rejsekort eller periodekort fra Movia eller DSB. Ved betaling med betalingskort trækkes betalingen på din konto 7 dage efter den dato, hvor rejsen er udført. I den forbindelse udsendes en kvitteringsmail.

Betalingskortet skal tilmeldes kundeprofilen, før en rejse bestilles.

På nuværende tidspunkt dækker betegnelsen ”betalingskort” over følgende korttyper:

  • Dankort/VISA Dankort
  • Visa/Electron
  • American Express
  • MasterCard

Movia kan løbende ændre listen over hvilke betalingskort, der er mulige at anvende.

Ved bestilling af rejser med medrejsende vil du blive opkrævet det samlede beløb fra det tilmeldte betalingskort.

Opbevaring af kortoplysning

Dine kortoplysninger vil ikke blive videregivet til andre og vil kun blive anvendt til at trække betaling for Flextur, der er bestilt med din kundeprofil, og som er blevet udført/ikke afbestilt.

Hvis du får nyt betalingskort

Det er vigtigt, at dine kortoplysninger altid er opdateret. Du kan opdatere dine kortoplysninger via selvbetjeningen under dine profiloplysninger. Dit betalingskort godkendes via NETS, og du vil derfor blive guidet igennem en to-trins-godkendelse af dit kort.

Du kan læse mere om, hvordan du tilmelder dit betalingskort til din brugerprofil på Movias hjemmeside under fanebladet ”Flexkunde”.

Manglende betaling

Hvis du har en ubetalt regning/faktura, vil du modtage en rykker for betalingen enten i din e-Boks/Digital Post eller pr. brev.

Ubetalt faktura kan fx skyldes:

  • Udførte rejser, der ikke er betalt til tiden,
  • En betaling som ikke kunne gennemføres, fordi dit betalingskort er udløbet

Alle bestilte rejser vil løbende blive slettet, uden yderligere varsel, indtil betalingsforholdet er bragt i orden. Der går op til 3 hverdage, fra du har betalt, til du kan bestille igen.

Du skal være opmærksom på, at eventuelle skyldige beløb ikke trækkes automatisk, hvis du opdaterer dit betalingskort. I disse tilfælde kan Movia servicere med opkrævning via MobilePay eller via den fremsendte rykkerskrivelse.

Hvis du er tilmeldt andre kørselsordninger hos Movia Flextrafik, og har ubetalte rejser, bliver disse kundeprofiler også spærret, indtil betalingsforholdene er bragt i orden.

Hvis du ikke betaler dit udestående inden den fastsatte frist på rykker nummer to, vil sagen overdrages til Gældsstyrelsen.

Du vil altid kunne bestille Flexture telefonisk, hvor du betaler kontant ved indstigning i bilen.

Sletning af brugerprofil til onlinebestilling

Du kan, når som helst, slette din adgang til selvbetjeningen under ”Min bruger” på selvbetjeningssiden. Vær opmærksom på, at dette ikke er muligt i app’en.

Hvis du sletter din brugerprofil til Flextur med betalingskort, er det dit ansvar at få slettet eventuelt forudbestilte rejser med denne betalingsmetode. Hvis du ikke sletter dem, hæfter du for betalingen. Du kan også have udførte rejser, som endnu ikke er betalt, de vil efterfølgende blive opkrævet som normalt.

Klager

Hvis du ønsker at klage over kørsel med Flextur, er det vigtigt, at du kontakter os hurtigst muligt. Hvis der går lang tid, inden vi modtager din klage, kan det være svært at undersøge, hvad der skete på din rejse.

Du sender din klage til os:

  • Via Klageformular
  • post til Movia, Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby, Att.: Flextrafik

Ankenævn

Movia er tilsluttet Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Du har mulighed for at klage til Ankenævnet over rejser med Flextrafik. Før du kan klage til Ankenævnet, skal du have rettet skriftlig henvendelse til Movia Flextrafik.

Du kan kontakte Ankenævnet på: www.abtm.dk

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro

Automatikvej 1

2860 Søborg

Telefon: 88 88 82 16

Hvis du har bopæl i et andet EU-land, kan du anvende EU-Kommissionens online klageportal ved indgivelse af en klage. Klagen indgives til http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af din klage skal du oplyse vores mailadresse: flextrafik@moviatrafik.dk.