Det betyder, at når du fremover logger på for eksempel din netbank, borger.dk eller skat.dk på din computer eller tablet, skal du fremover scanne en såkaldt QR-kode på computerskærmen, før du kan godkende din handling. Det skal være med til at sikre, at brugeren der godkender med MitID-app, selv har startet handlingen og dermed minimere risikoen for svindel.
QR-koder minder lidt om stregkoder, men i stedet for striber består den af firkantede mønstre, som kan gemme masser af data. Du kan scanne QR-koden med dit kamera inde fra MitID-appen. Når koden er scannet, føres du videre til MitID-appen, hvor du skal godkende login eller overførsler.
Ændringen gælder kun for appen og ikke, hvis du normalt bruger kodeviser eller kodeoplæser. Du skal derfor anvende MitID, som du gør i dag.
QR-koden der anvendes i den nye løsning er ikke tilgængelige for helt blinde, men kan anvendes af nogle svagsynede. Hvis din MitID-app er fuldt opdateret, kan du til gengæld vælge, om du fremover vil anvende QR-koder eller engangskoder. Det ændrer du under indstillingspunktet i MitID. Som udgangspunkt er QR-koder valgt, og såfremt du vælger engangskoder, vil du få oplyst, at det er en mindre sikker løsning end QR-koden, men løsningen er derimod tilgængelig. Når du skifter mellem QR-koder og engangskoder, vil der gå en time, før ændringen træder i kraft.
Hvis du er skiftet fra QR-koder til engangskoder og logger på med dit brugernavn, vil du blive præsenteret for en besked om, at du skal åbne MitID-appen og verificere dig selv. Herefter kommer der en 4-cifret kode frem på skærmen, som du kan læse med din skærmlæser eller forstørrelse. Disse fire cifre skal indtastes i MitID-appen. Når du har gjort dette, trykker du på ”næste” knappen, og du mødes af det sædvanlige godkendelsesvindue i appen, som du plejer.
Som JAWS-bruger er den 4-cifrede kode typisk et par linjer over eller under, der hvor JAWS har fokus. Du har god tid til at finde koden og indtaste engangskoden.
Den anden del af opdateringen betyder, at det bliver nemmere at godkende handlinger på mobiltelefonen. Hvis man i dag vil godkende et køb med MitID, skal man selv finde vej til MitID-appen. Det bliver dog nemmere fremover, da du med opdateringen kan trykke på ”Åbn MitID app” for at komme direkte videre til appen.
Du opretter dig som bruger på denne hjemmeside (movia.flextrafik.dk), hvor du trykke på feltet ”opret kunde”. Hvis du har brug for mere vejledning, kan du se en vejledningsvideo eller læse en manual der guider dig igennem oprettelse og bestilling. Både vejledningsvideo og manualer findes på https://www.moviatrafik.dk/flexkunde/selvbetjening/
For at oprette dig skal følgende betingelser være opfyldt:
• Du skal være fyldt 15 år
• Du skal have et MitID
• Du skal have en dansk folkeregisteradresse
• Du skal tilmelde et gyldigt betalingskort til betaling for turene
Når du opretter en ny kundeprofil, eller hvis du får et nyt betalingskort, skal du tilknytte dit betalingskort til din kundeprofil. Det gør du under din kundeprofil på selvbetjeningen her. Du skal være opmærksom på at Movia skal følge reglerne i EU-kravet om at betalinger på nettet skal godkendes med to sikkerhedsfaktorer. Målet er at undgå stigende svindel med onlinebetalinger. Du kan læse mere om sikkerhedsløsningen 3-D Secure på Nets hjemmeside.
VIGTIGT: Dit betalingskort skal to-faktor-godkendes via NETS 3-D Secure, før du kan tilmelde dit betalingskort. Du skal anvende én af følgende løsninger:
• NemID nøgleapp (hentes via din smartphone)
• NemSMS (Du godkender med en engangskode, som du modtager i en SMS-besked)
• NemID nøgleviser.
OBS: Du kan ikke bruge dit nøglekortet i pap. Du kan i stedet vælge løsning 2 og godkende dit betalingskort med en engangskode. Du kan oprette dig her. Har du problemer med at oprette en engangskode, kan du med fordel læse nets ’trin for trin’ guide, som du finder her.
Hvis din betaling for tidligere rejser, ikke er modtaget, bliver din kundeprofil spærret, og du modtager en påmindelse. Du kan ikke bestille flere rejser med flextrafik online, før du har betalt det udestående beløb. Alle bestilte rejser slettes løbende uden varsel.
Du skal være opmærksom på, at eventuelle skyldige beløb ikke trækkes automatisk, når du opdaterer dit betalingskort.
Når du har indtastet dine rejseønsker, og hvor mange I skal med på rejsen, får du oplyst prisen inden du bestiller rejsen.
Du kan benytte flextur, når både start- og slutadressen ligger i en kommune med flextur. Se hvilke kommuner, hvor du kan køre flextur her.
Flextur har ikke en fast køreplan. Det er kollektiv transport, som du selv bestiller, når du har behov for det. Flextur kan anvendes alle ugens dage fra kl. 06:00-23:00. Din rejse kan godt slutte senere, men den skal være påbegyndt før kl. 23.00.
Omkring jul og nytår gælder der særlige åbningstider. Hold dig opdateret på Movias hjemmeside.
Tip: Mangler du kun et lift det første eller sidste stykke med bus eller tog, kan du prøve at søge på din rejse fra adresse til adresse i Rejseplanen, og se om du kan få tilbudt en plustur i stedet for.
Læs mere om plustur her.
Når du bestiller din flextur, kan du vælge at bestille rejsen med ”hentes” eller ”senest fremme”:
Hentes: Du kan bestille rejsen til den tid, du ønsker at blive afhentet. Movia kan ikke give et helt præcist tidspunkt for, hvornår du er fremme på afleveringsadressen. Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 min. i forhold til dit ønskede afhentningstidspunkt.
Senest fremme: Du kan bestille rejsen til den tid, du senest skal være fremme på afleveringsadressen. Du skal være opmærksom på, at du vil kunne blive sat af op til 30 minutter før det ønskede ankomsttidspunkt.
Du skal afbestille din flextur senest to timer før det aftalte afhentningstidspunkt. Det kan du enten gøre ved at logge ind på din kundeprofil eller ringe til Movias Kundecenter på tlf. 70 26 27 27. Oplys dit kundenummer, som turen er bestilt på. Telefonen er åben alle dage hele døgnet.
Et barn, der er fyldt 15 år kan få NemID, og skal selv oprette en kundeprofil på movia.flextrafik.dk, for at bestille flexture. Børn betaler halv pris indtil de fylder 16 år.
Børn under 15 år kan ikke få NemID og kan derfor ikke have egen kundeprofil. I stedet kan du som forældre (eller anden voksen) få tilknyttet en særlig kundetilladelse til din kundeprofil, så du kan bestille ture til dit barn.
Det gør du ved at skrive til flextrafik@moviatrafik.dk. Du skal oplyse dit navn og kundenummer. Du skal skrive, at du ønsker en kundetilladelse til et barn og oplyse barnets fødselsdato. Du modtager en mail fra Flextrafik, når kundetilladelsen er oprettet.
Flextur med børnerabat kan også bestilles på tlf. 70 26 27 27 i Movias Kundecenter.
Det er ikke muligt at bestille faste flexture i selvbetjeningen , men hvis du har en digital kundeprofil, kan du ringe til Movias kundecenter på 70 26 27 27 og oprette en række faste flexture (åben mandag til fredag klokken 7:00-18:00. weekend og helligdage klokken 8:00-18:00).
Det er muligt at bestille faste ture tre måneder frem i tiden. Husk at gøre opmærksom på eventuelle ferier eller helligdage, hvor du ikke skal køres.
Rejser, der mangler information kan være bestilt eller ændret telefonisk. I disse tilfælde har vi desværre ikke mulighed for at gengive alle informationer om rejsen på din digitale brugerprofil, når du er logget på selvbetjeningen.
Er du i tvivl om hvilke rejseregler, der gælder for kørsel med flextur, kan du til at læse i Movias Handelsbetingelser for kørsel med flextur.
Du kan også ringe til Movias kundecenter på tlf. 7026 2727, der sidder klar til at vejlede dig.
Du kan medbringe ét stk. håndbagage samt bagage svarende til en kuffert op til 20 kg (100x30x60).
Det er ikke muligt at medbringe en cykel.
Det er tilladt at medbringe ét hjælpemiddel pr. rejsende, det kan være en rollator, en kørestol (også el-kørestol og minicrosser), en førerhund eller en barnevogn/klapvogn (se de særlige regler, der gælder for barnevogne/klapvogne nedenfor*). Alle hjælpemidler skal kunne fastspændes i bilen.
Der må max. medbringes et dyr, det skal være i en taske eller transportkasse. Service- og førerhunde er
velkomne.
*Hvis du ønsker at medbringe en barnevogn/klapvogn, skal bestillingen foretages telefonisk, og betaling for
turen trækkes på det betalingskort, der er tilknyttet din digitale kundeprofil.
OBS: Du skal selv medbringe autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen.
Hvis du ikke har fået svar på dit spørgsmål, kan du besøge Movias hjemmeside og/eller kigge i FAQ’en til flextur.
Nedenfor finder du vejledninger til synshæmmede og til brug ved skærmoplæser.